zondag 21 november 2021

Ruby

Deze week verder aan de kabelboom gewerkt en met succes. Vorige week sloot ik af met dat ik de motor kon starten met de sleutel. Om precies te zijn: de startmotor draaide. Maar de motor sloeg niet aan. Vreemd, want weken daarvoor had ik provisorisch het circuit van de accu, startmotor, bobine en onderbreker aangesloten en startte de motor. Maar nu dus niet meer. Eerst alle nieuwe bekabeling na gekeken. De bobine krijgt spanning maar de bougie vonkt niet en soms heel even zwak. De bobine eruit gehaald en eens doorgemeten. De secundaire kanten van de bobine, de beide aansluitingen van de bougies, hebben geen verbinding met de min van de bobine en ook niet onderling. Toen een oude bobine van mijn zolder erbij gehaald en daar meet ik wel een ohmse weerstand tussen de secundaire aansluiting en de min van de bobine. De bobine is dus stuk. Maar waarom is die stuk gegaan? Toch maar bij Eendenspul een nieuwe bobine besteld die 2 dagen later al weer afgeleverd. Eerst maar even doormeten. Hé? Ook geen verbinding tussen de secundaire kant en de min van de bobine. Maar wel verbinding tussen de beide aansluitingen van de bougies. De bobine toe maar snel gemonteerd en starten maar. Maar weer wil de motor niet aanslaan want de bougies geven geen vonk. Dus niet 1 storing maar nog een. En die had ik aan mijzelf te wijten. Want ik had de handleiding van de sleutelschakelaar niet goed gelezen. In de stand starten, heeft de sleutelschakelaar 2 contacten, 1 voor de startmotor en, ja je raad het al, 1 voor de bobine. Ik had de bobine op het verkeerde contact aangesloten.Namelijk van het contact dat werd verbroken bij het starten. Inmiddels zit alles nu goed aangesloten en de buren kunnen weer genieten van het ‘deux cheveau’ geluid.


Inmiddels heb ik op internet gezocht hoe het nu met de bobine van de 2cv zit. Ingenieus hoe de Fransen dit hebben bedacht. Want de secundaire kant van de bobine ligt niet intern aan massa. De verbinding met massa wordt telkens door de andere bougie verzorgd. 

Wat is de moraal van het verhaal: af en toe ook eens het boek/internet erbij halen.


Inmiddels de verlichting aan de voorzijde en de ruitenwisser van de Castellette aangesloten. 

Ik heb de chokeknop in het dashboard gemonteerd. Daar zit een verklikkerlampje in maar die doet het niet. Ook is natuurlijk de kabel naar de carburateur te kort. Door voorzichtig het oranje glaasje van de knop te verwijderen (gelezen op internet!) kon ik het lampje vervangen. Ook heb ik het ontbrekende sleepcontact nagemaakt en gemonteerd. Ook al weer zo’n slimme constructie: het lampje krijgt massa via de chokekabel en de spanning via de trekstang van de chokeknop. In de trekstang zit een geïsoleerd stukje staal, zodat bij geen gebruik van de choke, er geen spanning op het lampje staat. Geniaal toch? De kabel van 2 mm heb ik verlengd met een stukje tuindraad. Beide te verbinden einden over 1,5 cm afgevijld tot half rond. En toen aan op elkaar gesoldeerd. Zo past de las van verlengde kabel ook nog in de buitenkabel.

Maar, naast al die technische verhalen, is er groot nieuws te melden: afgelopen donderdag (18/11) is mijn kleindochter Ruby is geboren. Zij is ons vijfde kleinkind en straks misschien mededinger voor op de achterbank van mijn Castellette. Het gaat goed met Ruby, moeder en vader. Hun eerste kind dus dat zet hun hele wereld op de kop. Maar alles op zijn tijd. Ik ben in ieder geval begonnen met het ontwerpen van de geboortetegel van glas in lood, dat ik straks weer met veel plezier voor het jonge gezin ga maken.

2 opmerkingen: