zondag 7 november 2021

Elektrisch werk

Van de week maar 1 dag aan de Castellette gewerkt. Maar het ruitenwisser mechaniek is nu gemonteerd en daar ben ik wel trots op. De eerste kabels van de kabelboom zitten er ook in. Best wat uitzoekwerk waar ik de kabelbomen precies ga monteren. Want de kabels worden aan beide kanten afgewerkt met stekkers en de lengte moet dus wel kloppen. 

Ik heb een houten plank aan de rechterzijde in de motorruimte tegen de carrosserie gemonteerd. Hierop worden het zekeringkastje, de 5 relais, de spanningsregelaar, en het 8x4 schuifstekkerblok gemonteerd. Oh ja en een M4 bout als verzamelpunt voor de massadraden. Leuk puzzelwerk. Naast een schema heb ik ook een montagetekening gemaakt om op papier al goed te bedenken hoe de kabels lopen en waar het beste de verbinden kunnen worden gemaakt.


Ik ben begonnen met de bedrading van het start- en motorcircuit. Dit kan ik dan eerst testen om daarna een volgende functie te bedraden en te testen. Ik codeer elke kabel aan beide zijden met een volgnummer en noteer dit in het schema. Dit om straks een eventuele storing of uitbreiding goed te kunnen volgen. Het nummer schrijf ik op een sticker dat ik om de kabel windt en daarna met een doorzichtig krimpkousje afwerk.



Schuifstekker met 2 krimpkousjes en stekkerhuls

Ik ben van plan om de Castellette zelf te gaan verven. Natuurlijk moet ik daarvoor nog ervaring opdoen en of dit kwalitatief goed is. Daarom laat ik ook een commerciƫle spuiter een offerte maken.

Van de carrosserie moet ik nog de beide deuren en de voorbumper monteren. Ook moet ik nog een oplossing bedenken voor het monteren van de achterbank van de donor-eend. Die moet niet alleen instelbaar voor de beenlengte maar moet ook kunnen ‘kiepen’ om op de achterbank van de Castellette te kunnen komen. Dus nog werk genoeg aan de Castellette.

Ik heb al 10 jaar PV panelen op het pannendak van mijn woning. Maar onlangs heb ik voor een klein plat dak, nog 3 extra PV panelen besteld. Het was een leuke klus om hiervoor een passende installatie te kiezen. Maar voor het plaatsen op het dak had ik toch de hulp Bram nodig. Afgelopen week alles elektrisch aangesloten en het werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten