zondag 24 januari 2021

Skistok en verven
De week weer veel schoongemaakt, geschuurd in de tent en geverfd op zolder. Woensdag had ik een afspraak bij Eendenspul in Esbeek. De lijstjes met onderdelen en vragen had ik bij me. Ook had ik een draagarm meegenomen waar ik de asmoer met geen mogelijkheid los kreeg. Dat was met de luchtsleutel dus zo los in Esbeek. Ook maar nieuwe voorschokbrekers meegenomen want hoe Coosje het uitlegde begreep ik dat de huidige 'vastzaten'. Volgens Coosje was de kwaliteit van een lagerschaal van de draagarm discutabel. Ach dacht ik toen, met wat extra vet, loopt hij wel weer.

Thuis gekomen realiseerde ik me pas dat het ook niet normaal was dat de tonnetjes uit het tonlager waren gevallen (zie foto). Dit had ik nog nergens op de foto's van de andere kitcar-bloggers gezien. De kooimantel was dus los van het lager. Een nachtje onrustig geslapen en de volgende dag Eendenspul gebeld. Conclusie: draagarmlagers zijn versleten.
Ik ga dus de vier tonlagers en lagerschalen van de achteras vervangen.
De draagarmen van de vooras had ik niet losgehaald en had ik in zijn geheel geverfd. Maar met de kennis van de achteras, heb ik vandaag de beide draagarmen van de vooras losgemaakt. De tonlagers waren intact, goed ingevet (recent?) en de lagerschalen waren als spiegels.
Schoonmaken, invetten en weer monteren dus.

Voor het verven van de draagarmen op zolder, zocht ik een hulpmiddel om de draagarm op te hangen. In de hoek van de zolderkamer staan de ski's en de skistokken. Eureka!! (zie foto)
Toen realiseerde ik me dat ik precies aan jaar geleden, deze week met mijn zoon Paul 
in Wagrain heb geskied. Net voor de corona-hoos dus. 

Hoewel Paul wel ziek is geweest toen we weer thuis waren??


De versnellingsbak heb ik met een borstel, schoonmaakspons en diesel schoongemaakt. Het resultaat is verbluffend zo mooi. Hiervoor zet ik de versnellingsbak in een oude lekbak (van Marktplaats!) van een wasmachine (zie foto).
Zo vang ik het vuil, vet en diesel netjes op en kan ik het straks in een jerrycan netjes afleveren bij de Gemeentewerf. 

Komende week is het motorblok aan de beurt.

Eén van de stelnokken van de achterrem zat muurvast. Ook kon ik weinig kracht zetten met de 14 mm ringsleutel omdat de kop van de bout versleten was naar een sleutelmaat tussen 14 (standaard) en 13 in. Zelfs met WD40 lukte het niet. Ik heb toen de kop van de bout met de hand voorzichtig bijgevijld naar een 13 mm (zie foto). Met een passende 13 mm ringsleutel kwam toen wel beweging in de stelnok en heeft de WD40 het werk afgemaakt. Dat wordt dus straks de achterremmen stellen met ringsleutel 14 EN 13 mm.

Ik ben ook begonnen om voor mijn derde kleinzoon Melle, de geboortetegel  van glas-in-lood te maken. In mijn werkplaats dus naast vet en olie, ook de glassnijder en soldeerapparaat.
De jonge ouders hebben het zwaar met de zorg van hun drie jongens en de korte nachten.
Morgen, maandag 25 januari gaan we ze een dagje helpen. 

2 opmerkingen:

  1. Hoop dat we de skistokken ook snel weer als skistokken kunnen gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker weten maar dan wel even de verfspatten eraf halen. En weer op tijd op skigymnastiek.

      Verwijderen