zondag 18 april 2021

 Zondag 18 april 2021

Maandag voor het eerst weer opgepast en nu op 3 kleinkinderen. Wat een lol maar o zo vermoeiend.

Dinsdag rustig naar Esbeek gereden voor de accu en wat klein spul en ....  de body. Maar eerst het heldere advies van Coosje over het aanbrengen van een vetnippel in het stuurkogelhuis: 'de eend doet het al jaren zonder, dus .....' Voor mij duidelijke taal om het (voorlopig) niet te doen. Wat wel jammer was, dat de Castellette-body nog niet in Esbeek was. Maar Coosje is duidelijk: 'het komt goed'.
Dus nog maar even wachten.
Thuis de nieuwe accu aangesloten en ja, de motor loopt. 


Op de video heb ik echt de eerste start opgenomen en je kunt horen dat de uitlaat nog niet helemaal dicht is. Maar wat een gaaf gevoel geeft het als je na al het poetsen en verven (want reviseren heb ik niet gedaan) het vertrouwde 2-cilinder geluid weer te horen. Hopelijk denken de buren er ook zo over. 
De uitlaat heb ik dicht gekregen door alle koppelingen te lossen en vanaf het uitlaatspruitstuk, waar het lekte, de uitlaatkoppelingen weer vast te zetten. Resultaat is naar tevredenheid: dicht.


De stelsleutel voor de handrem werkt super handig en dat voor €12. Wel bleek dat 1 van de M9-zeskantbouten van het handremexcentriek 'doldraaide'. Het binnendraad in de remklauw was helemaal weg. Ik kon direct met een M10-tap opnieuw draad in de remklauw snijden. En daarna nog het gat in de excentriekbusje naar 10 mm geboord zodat er nu een M10-zeskastbout in zit. Zie de foto met de 2 verschillen.



Voor de rechter remschijf heb ik een langere kabel (van de linker remschijf) gekocht en gemonteerd en daardoor loopt de kabel mooier.

De startmotor heb ik weer gedemonteerd om de koolborstels te vervangen. Er zijn aanbieders die ze voor € 15 verkopen (excl porto). En dat terwijl een replica-startmotor € 65 kost. Maar na lang zoeken op internet koolborstels van € 2,25 gekocht die ik dan nog wel 1 mm moet bijvijlen.


Ook heb ik de hulpstrip gemaakt, die ik op de blog van Franklin heb gezien, voor het vasthouden van de wielnaaf.
Zo kon ik de wielnaafmoer goed op het juiste aandraaimoment vastzetten.



Wat leuk dat zoveel kitcar-liefhebbers hun ervaring en oplossingen in hun blog hebben gezet. Bij de  blog van Burton 662 zag ik een heel mooie oplossing voor een dashboardkastje. Ook de oplossing van Ad met het aanpassen van de bestaande 2-cv schakelaars van de richtingaanwijzer en verlichting spreekt mij heel erg aan.
Naast het bedenken van dit soort oplossingen moet je het natuurlijk ook nog (en zo netjes) kunnen maken. 

Ik hoef gelukkig niet 'duimen te draaien' want komende week kan ik, net als afgelopen week, mijn uren wel kwijt met schuren, kitten en verven bij mijn dochters nieuwe woning.
En ook de motorfietsen popelen om weer eens een ritje te maken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten