zondag 11 april 2021

Zondag 11 april 2021

Een week die begon met de startmotor die het niet deed en eindigt met een startmotor die het weer doet.

Maar ik heb niet alleen aan de startmotor gewerkt, gesleuteld, gemeten en gemopperd. Een heel productieve week met schilderen van uren, plinten, gladstucen van wanden, een raveelbalk van de dakkapel goed aangedrukt (met behulp van de autokrik) en vastgezet, keukenkasten ophangen.....


Kortom de jongste dochter en schoonzoon helpen met het inrichten van hun nieuwe 'nestje' in de Schuijtgraaf in Arnhem. Inclusief kinderkamer dus dat is het lot van opa zijn en worden.

s 'Avonds op de bank forums gelezen en you-tube filmpjes gekeken over het wel-en-wee van een startmotor en startrelais. De startmotor demonteren was niet zo moeilijk, op het linksdraaiende boutje na dat achter op de as zat. Nadat ik alles had schoongemaakt, heb ik de volgende drie metingen aan de rotor uitgevoerd:
- de weerstand van de tegenoverliggende collectorvelden gemeten; die waren allemaal gelijk (1,8 ohm) en dus in orde
- de weerstand van de naastliggende collectorvelden gemeten; die waren ook allemaal gelijk (1,6 ohm) en dus in orde
- de weerstand tussen de collectorvelden en de massa; was oneindig dus geen kortsluiting dus in orde

Tja, meer was er niet dus waarom doet de startmotor het niet. Het losse startrelais werkt wel (heel soms ook even niet?!) Ik testte de startmotor en relais telkens met de oude accu van de donor-eend en startkabels. De accu had ik de hele winter op de (druppel-)lader staan en tijdens het testen aan de oplader. De accuspanning was netjes 12,4 V. Tijdens het testen zakte de accuspanning wel even naar ongeveer 10..11 V.

Inmiddels had ik een afspraak gemaakt met Eendenspul om dinsdag wat spulletjes en een nieuwe startmotor op te halen. Maar het zat me niet lekker.
Vanmorgen kreeg ik het idee om de startmotor ook eens aan de accu van de VW-bus aan te sluiten. Startkabels mee naar buiten, aansluiten op de VW-accu en ....   HIJ DOET HET.
Heb ik al die tijd dus met een accu gewerkt die te weinig vermogen heeft voor de startmotor. Snel terug in de schuur, de startmotor en startrelais weer in elkaar gezet en weer op de bus aangesloten.
Het resultaat is in onderstaand filmpje te zien en te horen.

Dus ik hoef geen nieuwe startmotor te kopen maar wel een nieuwe accu kopen. En de koolborstels van de startmotor zijn ook aan vervanging toe. Op mijn lijstje staat dan ook nog: een langere handremkabel, een opvulplaatje voor de schijfrem, een ringsleutel om de handrem af te stellen en 2 vetnippels. Die laatste heb ik nodig omdat ik nu tijd heb om de beide stuurkogelhuizen te modificeren. Dan is straks het onderhoud hiervan met een vetspuit mogelijk. Ook hoop ik dat de body van de Castellette is gearriveerd en dat we een afspraak kunnen maken dat ik ze uit Esbeek kan komen ophalen.  

De komende week verder werken om de motor aan de praat te krijgen zodat ik jullie volgende week een ander geluid kan laten horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten