zondag 15 augustus 2021

Twee hobby's, één buis

Nettie en ik hebben een fijne vakantie met de fiets en de camper gehad. In de bijna 3 weken de gehele Vennbahn Radweg met diverse andere hierop aangesloten RAVel paden in Duitsland, Belgie en Luxemburg, gefietst. We hadden wel een natte start. Want na 2 nachten kamperen bij Aken, zijn we omdat er zoveel en zolang regen is voorspeld, naar huis gereden. Achteraf goed ingeschat want er is me toen toch een hoop regen gevallen dat een veel ellende en schade heeft veroorzaakt. Na 3 nachtjes thuis zijn we weer terug gegaan en hebben de fiets-draad weer opgepakt.

En dan nu thuis weer de draad opgepakt. (Klein-), kinderen, tuin, huis, glas-in-lood en natuurlijk de Castellette.

De vulpijp met beugel




Ik heb de dummy-tank met de benzineaansluiting klaar. Een hoop puzzelen en improviseren maar het is gelukt. Van een (rest-) hardhoutenplankje en een PVC-beugel, heb ik de vulpijp nu goed vastzitten. 




Voor de maatvoering van de afdekking en de achterbumper, heb ik een kentekenplaathouder, kentekenverlichting en het mistachterlicht besteld. Ook heb ik ton maar alvast het sportstuur Moto-lita look hout bij Burton besteld. In werkelijkheid is die nog mooier dat op de web-shop.

Voor het aansluiten van de versnellingspook had ik voor de vakantie al een 15 mm verwarmingsbuis gekocht. Van de week moest ik voor een halfrond raam met glas in lood een glaslat buigen. Om de glaslat te kunnen buigen, moet hem warm maken. Ik heb toen van het overgebleven stuk cv-buis een stoombuis gemaakt. De pijp van onder afgesloten met een dop, gevuld met wat water, de lat in de buis  en toen de brander erop. Toen de buis was uitgestoomd, snel de lat eruit en in de vorm gebogen.

Zo zie je maar hoe ik mijn beide hobby's kan combineren.

het resultaat
De stoombuis.








Van de week heb ik bij een bootshop in Arnhem, 4 scharnieren voor de beide deuren gekocht. Ondanks de verschrikkelijke naam, overweeg ik om een 'zelfmoorddeur' te maken. Als het scharnier aan de achterzijde zit, is de instap ruimer. Wie heeft hiermee ervaring? (met het instappen dus). In de literatuur lees ik dat dit type deur een tijdje verboden was maar dat het weer is toegestaan. Een bekend automerken noemt het dan ook een wel een 'koetsdeur' Dit klinkt in ieder geval wel wat vriendelijker. 


Tja, nog 2 weken voor de studenten weer gaan beginnen. Wel al wat aanloop-vergaderingen maar ook zeker tijd voor de Castellette.

Dus hopelijk krijg ik komende week een seintje uit Esbeek dat ik de materialen kan ophalen om verder aan de voorkant van de Castellette te gaan bouwen. Als ik het dasboard heb ga ik ook definitief bepalen welke meters en schakelaars ik ga toepassen. Het elektrisch schema heb ik al wel klaar liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten