zondag 21 februari 2021

Koken in de bouw-tent.
Zaterdag 13 februari nog ge-langlaufd in het bos en van de week al weer in de tent gewerkt, zelfs met de de voorkant open. Vandaag was het zelfs zo lekker op ons terras buiten, dat ik niet aan het sleutelen van de Castellette ben toegekomen.
Maar van de week heb ik wel hard aan de Castellette gewerkt. Ik heb de voor- en achteras op de het chassis gemonteerd en de wielarmen hierop gemonteerd. Op de vooras de vier (goede) oude lagers en keerringen gemonteerd. Achter de vier nieuwe lagers en rubber keerringen gemonteerd. Het eerste lager heb ik voorzichtig met een houten blokje op zijn plaats getikt. Toen schoot me een truc(je) te binnen (van een andere blog) om een oude lagerschaal hiervoor te gebruiken. Met de slijpmachine wat van de buitendiameter afgeslepen en voilĂ  een mooi stukje hulpgereedschap om de lagers op hun plek te tikken. Vooraf de lagers natuurlijk wel goed in het lagervet gezet.

Inmiddels had ik de stelnokmoeren van de trommelremmen diverse keren met WD40 ingespoten en gedraaid. Na een paar dagen ging dat zo goed, dat ik het hierbij laat en dus niets erop ga lassen. Als het ooit nog nodig is, heb ik ook een alternatief op de site van BurtonCar gevonden: een compleet revisie-setje voor de stelnok.


Toen ik bezig was met het chassis, viel me op dat de Hammerrite niet overal even goed had gedekt. Nu was het zaterdag zo warm (15 'C) dat ik het chassis in de tent heb geverfd. Nu is het helemaal naar mijn zin. (benieuwd wat ik straks nog van het chassis kan zien?).

De motor heb ik ook aardig schoon gekregen met diesel en Dasty. Staat met de versnellingsbak klaar om straks weer een plekje op het chassis te krijgen. 

De beide remtrommels heb ik met hittebestendige Hammerrite spuitbusverf behandeld. Alles netjes van de remtrommel afgeplakt wat niet geverfd hoeft/mag worden. Als spuit-'cabine' heb ik een grote doos gebruikt zodat de nevelschade in de ruimte beperkt blijft. Na 3 lagen en 24 uur drogen, heb ik de trommels op mijn elektrisch kookplaatje gelegd en enkele uren verwarmd tot 100 'C. Dit om de hittebestendige verflaag goed uit te harden. 

Dus er kan nu ook al gekookt worden in de bouw-tent!?

Voor het dashboard had ik al een mooie Morris Minor klok gekocht. Met een proefopstelling gekeken wat de Minor brandstofmeter doet met de bestaande tankopnemer en dit vergeleken wat de huidige 2CV brandstofmeter doet. De Minor-meter heeft een volle uitslag (1/1 tank) bij 8V. Bij de 2CV is dit 11,4 V. Dat wordt even puzzelen hoe ik dit ga oplossen.
Want het is wel leuk als ik straks bij een toertocht met de Castellette, een goede indicatie krijg van de tankinhoud zodat ik niet hoef te duwen. Maar dat duurt nog wel even (het toeren dus).



   

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten