zondag 7 maart 2021

Hij staat weer op zijn pootjes.

Soms denk ik wat heb ik nou afgelopen week aan de Castellette gedaan? Een week is zo voorbij maar gelukkig heb ik de foto's nog om me te helpen. De tank heb ik met 4 stuks M10 bouten en zelfborgende moeren bevestigd. De beide originele strippen met draad waren vergaan maar dit is ook een degelijke oplossing.

Ik had een 50 ohms potmeter besteld die ik dinsdag kon afhalen. Direct er mee naar de schuur en een testopstelling gemaakt met een regelbare voeding, de brandstofopnemer, de minor-klok met brandstofmeter, de potmeter en wat draad. Spannend of het klopt wat ik heb bedacht en berekend. Tenslotte kost het potmetertje € 1,28.
En ja het werkt (zie onderstaande foto met de brandstofmeter op 1/1)

Wat had ik bedacht? De minor-meter gaf bij een voeding van 8V een volle tank uitslag aan en heeft een interne weerstand van 75 ohm. Volgens de wet van ohm (V=I*R) is de stroom I dan 8 / 75 = 0,11 A. De weerstand van de brandstofopnemer (Ropn) is bij volle tank 10 ohm. In serie met Ropn plaats ik een extra weerstand Rx. Nu moet Ropn + Rx samen 12 - 8 = 4 V opmaken bij een stroom van 0,11 A. Dus (Ropn + Rx) = 4 / 0,11 = 36 ohm. Blijft dus voor Rx over : 36-10=26 ohm. Voor alle zekerheid een potmeter van 50 ohm ingezet en netjes afgesteld op de 'volle' tank uitslag op de Morris Minor meter.

De motor heb ik nog een laatste keer geschrobd met diesel en Dasty en het resultaat is nu 'glimmend'. Wat ik nog wel moet doen zijn de kleppendeksels, de brandstofpomp en de olievulpijp nog ontroesten en in de Hammerrite zetten. De deksels doe ik met de hittebestendige versie.

De leviertjes ook weer gemonteerd samen met een Burton-stelmof. De stuurkogels zijn rond en met 20,5 mm nog prima te hergebruiken.
Voor het aandraaien van de buitenste stelmoer, heb ik een handig hulpgereedschap gemaakt van een stalen strip van 5 mm dik. In de toekomst misschien een keer een ombouwen voor een vetnippel.
Maar eerst maar afwachten hoe het onderhoud van de stuurkogels  zo gaat. 

Ook de beide remschijven en remklauwen schoongemaakt. Voor de remklauwen had ik een revisiesetje gekocht. Naast de cosmetische schoonmaak dus ook een technische update van deze belangrijke voorremmen.

De aandrijfsassen heb ik van nieuwe hoezen voorzien. En natuurlijk de homokineten ruim in het bijgeleverde speciale vet gezet. Met een klein plamuurmesje heb ik het vet goed in het lager gedrukt zonder dat alles onder het vet kwam te zitten. Het plaatsen en aandraaien van de Oetiker-klemmen ging prima met een knijptang. 

`


Als laatste de geschilderde wielflenzen weer gemonteerd en de asmoeren aangebracht. Daarna de banden gemonteerd en samen met Nettie het chassis weer op de grond gezet.
Nu alleen de 4 asmoeren nog op moment goed vastzetten en borgen. 

Het beeld is nu in ieder geval weer meer van een Castellette 'in wording'.



  

1 opmerking: