zondag 10 oktober 2021

Vele kleintjes maken een groot...

Afgelopen week heb ik de keuzes gemaakt voor de elektrische installatie wat betreft de drukschakelaars, relais, schuifstekkers, connectoren en draad in diverse diktes en kleuren. Na een nachtje slapen toen ook maar besteld bij Rick Donkers Auto Elektrics. Op de valreep ook nog een paar mooie tuimelschakelaars en controlelampjes gevonden voor de mistvoor- en mistachterlamp. Die passen prima in de stijl van mijn Castellette en de grote km-teller. Zoals ik al eerder in mijn blog heb geschreven, ga ik de schakelaar voor de richtingaanwijzer en verlichting+claxon van mijn donor-eend hergebruiken. In het plaatje hieronder een eerste opzet van de indeling van het dashboard. Als ik de goede stuurstang heb, kan ik het stuurwiel plaatsen en de definitieve plaats van de schakelaar op het dashboard rond het stuurwiel bepalen.
Met links en rechts naast het stuur de aluminium lijstjes voor de donor-schakelaars

En wat heb ik nog meer gedaan van de week? Nog wat gestoeid met de verschillende lijmen voor het bevestigen van RVS-strippen op de polyesterzijpanelen van de motorruimte. De MS-polymeer hechte goed op het RVS maar niet op polyester. De glasvezelplamuur zat muurvast op het polyester maar hechte niet aan het RVS. Als ik de glasvezelplamuur ruim om de strip heen smeerde, dan zat de trip wel vast maar alleen omdat het was opgesloten in de keihard geworden plamuur. Maar dit vind ik geen fraaie oplossing. Daarom via internet Bison Kombi Metaal tweecomponenten epoxylijm gevonden en uitgeprobeerd. In de folder staat dat naast metaal-op-metaal deze lijm ook goed geschikt is voor metaal-op-polyester en dat voor extreme omstandigheden van belasting en temperatuur. 
En …. hiermee zitten de strippen nu echt vast. 

Windhaak
met nieuwe en oude bout

Voor het vastzetten van de geopende motorkap, maak ik gebruik van een windhaak van 30 cm. Hiervoor heb ik aan de binnenkant van de beide motorkappen een aluminium plaatje gelijmd (met DE Bison).
Maar de windhaak is voorzien van een houtdraadbout. De punt heb ik eraf geslepen en vervolgens een draadeindje M6 er op gelast.
De windhaak kan in een, aan het motorzijpaneel aangebracht gereedschapklemmetjes, worden vastgezet. 





Het frame van de voorruit heb ik conform de handleiding uitgelijnd op de body en vervolgens de gaten hiervoor geboord. Bij de ijzerhandel om de hoek, 4 stuks RVS M8 slotbouten gekocht en op lengte gezaagd. Toen het frame vastgezet en de plaats gecontroleerd. Daarna het frame weer gedemonteerd om het glas in het frame te kitten. Hiervoor het glas rondom met glastape en met opvulplaatje goed midden in het profiel geplaatst. Toen aan 1 kant gekit en laten drogen. De volgende dag de andere kant gekit met de zwarte MS-polymeerkit. Toen alles droog was, de kitresten netjes verwijderd en de voorruit op de Castellette gemonteerd. Weer een tevreden klusser. 

Ook heb ik de beide ‘druppels’ voor de voorknipperlichten klaar gemaakt. Sparing voor het lampje erin geboord en aan de binnenkant van de druppels elk twee inslagmoeren gelijmd met glasvezelplamuur. Hiermee wordt het knipperlicht op het voorspatbord gemonteerd. 

En toe aan de slag met de ruitenwisser. Ik wil hiervoor de originele ruitenwisser van mijn donor-eend gebruiken. Na lang ‘wikken, wegen en meten’ heb ik toen de gaten in de body geboord. Ik heb nog een autosloop bezocht voor een langere as voor de beide ruitenwisserarmen. Niet gevonden maar wel een tip gekregen om de bestaande assen te verlengen. Met mijn laatste las-ervaring met de windhaakbout, heb ik wel vertrouwen dat me dit gaat lukken. (wordt dus vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten