zondag 6 maart 2022

Rommelen

Deze week was een ‘rommel’-weekje. Het is nog wennen aan niet meer ‘moeten’ werken zoals de colleges voorbereiden en geven. Maar toch weet ik de week aardig te vullen met oppassen, huisklusjes, glas-in-lood ramen maken en plaatsen en mijn MZ-motorfiets uit zijn winterslaap gehaald. Donderdag op de MZ naar Arnhems Houthandel gereden en hun uitgebreide collectie van houtfineer bekeken. Want ik wil nu het polyester dashboard afwerken met houtfineer. Eerst natuurlijk naar het voor oldtimers veel gebruikte wortelnotenhouten bekeken. Maar ik vind het te wild en te donker voor mijn Castellette. Het moet rustiger zijn en mooi passen met de meters en schakelaars en natuurlijk met het British Racing Green. Ik heb een demo-velletje van gestoomd perenhout meegenomen om dit thuis met de reeds geschilderde achterbank en het houten stuur te vergelijken. Lastig is nog wel dat door het lakken van het fineer de kleur en nerven van het fineer donkerder worden. Toch ook nog maar eens de Franklin-blog nalezen over zijn ervaringen met fineren.

De zijpanelen en voorfront zitten nu definitief op hun plaats. Zaterdag begonnen met de motorkapsluitingen. Dit idee heb ik van de Voglietta van Herman overgenomen. Per motorkapzijde komen er twee stuks sluitingen. De sluiting wordt met een uitneembare sleutel bediend en met een dekseltje afgesloten. De sluiting monteer ik met 2 stuks M8 RVS bouten die ik aan het zijpaneel vast lamineer. Over de bevestiging en met name het kunnen afstellen van de vier zelf te maken beugels
onder de motorkap, moet ik nog een keuze maken.

Sleutel, afdekkapje en sluiting

Inmiddels heb ik ook het pakker met de polijstmachine ontvangen. Er zitten vier verschillende polijstschijven bij en het is me nog niet helemaal duidelijk in welke volgorde ik deze moet gebruiken. Op Youtube wordt je doodgegooid met filmpjes over polijsten maar het zijn vaak meer commerciële praatjes.

Als er iemand ervaring heeft of een duidelijke handleiding van hoe ik de DD-lak moet polijsten zodat o.a. de kleine stofdeeltjes verdwijnen, dan hou ik me aanbevolen. Anders doen ik gewoon de trial-and-error methode.

 Komende week hoop ik weer veel uren aan de Castellette te kunnen werken. Wel moet ik  voorbereidingen treffen voor onze camper vakantie in Zuid Frankrijk. We vertrekken 15 maart en willen 2 weken langs de Rhône fietsen vanaf Lyon richting de Middellandse zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten