zondag 16 oktober 2022

Fineren is ook een vak.

Ik was toch niet tevreden over de geverfde velgen. In het zonlucht zag je duidelijk de verfstreken waardoor het verfwerk niet mooi glad was. Tijdens het verven vloeit de verf mooi en ziet het verfwerk er strak uit. Maar na het opdrogen is het oppervlak dus niet meer mooi glad. Ik heb hiervoor diverse verfsites bezocht. Een mogelijke oorzaak is: te veel verfverdunner. Ik had de maximale hoeveelheid van 5% aangehouden. Nu heb ik vervolgens één velg weer vlak geschuurd en zonder verfverdunner de DD-lak aangemaakt en aangebracht. Na drogen is de velg nu goed. Het is natuurlijk ook geen spuitwerk. De andere velgen ga ik ook zonder verdunner doen.

Over spuitwerk gesproken:  ik heb nog geen aanbieding van de spuiterij uit Raalte. Ik heb contact met ze gehad, ze hebben het druk en het komt eraan..... Hoe moet het als ze straks het werk hebben?
Dit wordt een hoofdpijn-dossier maar we zoeken verder.

Van de week het fineer op het dashboard gelijmd. Ik had een hele constructie gebouwd om het fineer goed te kunnen persen. Ook had ik toestemming om het binnenshuis te doen zodat het geheel goed bij de kachel kon drogen. 


Na een dag de klemmen los gemaakt en.... toch is het fineer hier en daar wat gebobbeld. Op de site van fineerspecialist in Arnhem las ik dat je met een strijkijzer de lijm weer zacht maakt en dan de oneffenheden kunt wegpersen. Dit ging een paar keer goed maar toen kreeg ik scheurtjes in het fineer. Door het opwarmen, zet het polyester van het dashboard denk ik meer uit dan het houtfineer. Ik heb deze scheurtjes in het fineer nu netjes uitgesneden en een stukje fineer op maat erin gelijmd. Nu alles voorzichtig schuren en accepteren dat fineren ook een vak is. 

Ik had de achterkant van het dashboard al helemaal klaar in de DD-lak. Maar doordat de fineerlijm wat heeft gelekt door wat kieren, was de aandrukplank aan het dashboard vast geplakt. Bij het losmaken is veel verfwerk beschadigd. Dit had ik kunnen voorkomen door een krant tussen het dashboard en aandrukplan te leggen. Dat was een eenvoudige oplossing maar nu heb ik wel wat herstelwerk van plamuren, schuren en weer verven.

Komende week ga ik het fineer schuren, beitsen en met Epifanes bootlak afwerken.
Ook moet ik nog twee oude velgen schuren en de twee reeds geverfde weer glad maken. Daarna de vier met de DD-lak zonder verdunner verven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten