zondag 12 februari 2023

Handleiding pagina 1

Ik ben al weer 2 weken terug van vakantie en heb alweer de nodige uurtjes aan de Castellette gewerkt. Maar ik heb het ritme nog niet gevonden om deze blog bij te houden. Daarom maar weer eens een update. In mijn vorige blog schreef ik dat het 'pijnlijk' was om op vakantie te gaan. Dat ik het zo letterlijk oppakte wist ik (gelukkig) toen niet. Want bij aankomt in Oostenrijk, ben ik paar meter na het uitstappen van de bus, op een ijsplas uitgegleden. Ik had hierbij een verstuikte enkel, een pijnlijke -knie en -ribben aan overgehouden. Het skiën moest dus echt op een laag pitje. Maar gelukkig ging gezellig samen met Nettie wandelen, koffiedrinken en ... kaisersmarren eten, me nog wel goed af.
Inmiddels ben ik weer aardig hersteld.

Ik twijfelde hoe ik de onderkant van de spatborden zou afwerken.
Of afwerken met DD-lak in British Racing Green of zwarte anti-steenslagcoating. Ik heb hierover allereerst Eendenspul gebeld en daarna een sms naar Franklin over wat hij met zijn Castellette had gedaan. Franklin reageerde bijna per omgaande en zijn advies was goed en goedkoop: anti-steenslagcoating.
Met een 2,5 liter pot (Bitumen Undercoating van Motip) aan de slag op de zolder waar het lekker warm was. De coating was met een kwast uitstekend te verwerken en ik heb alles nu in 2 dikke lagen gezet (pot bijna leeg).





De carrosserie van de Castellette staat op de bokken in de serre. Omdat alles nu schoon en goed bereikbaar was, heb ik de gehele binnenkant, die al wel al in de grondverf door de spuiter was gezet, voorzien van 2 lagen groene DD-lak. De afwerking van het polyester van de binnenkant is ruw en was prima met een kwast en vachtroller te verven.



Nu kan ik het geheel weer opbouwen met alle gespoten onderdelen. Dus de bouwhandleiding maar weer opgeslagen op pagina 1 en aan de slag.

Ik had de achterbank nog niet eerder vastgezet omdat ik dit met de voorstoelen wilde afstemmen. Met wat passen, meten en nadenken zit de achterbank er nu mooi in.

Op (de warme) zolder ben ik het dashboard aan het opbouwen met alle meters en schakelaars. 

Ondertussen heb ik me ook nog verwend met een mooie onderdelendoos (Lidl) en gevuld met alle benodigde RVS-bouten, ringen en borgmoeren. Ik wil alle boutverbindingen die door de carrosserie met de buitenlucht in aanraking zijn, uitvoeren in rvs-kwaliteit.

 



  


donderdag 19 januari 2023

Na 2 maanden wachten

Op 16 november 2022 heb ik alle te spuiten onderdelen van de Castellette weggebracht. Na diverse 'over 2 weken is het gereed' was het 17 januari 2023 dan zo ver: alles is klaar.


De carrosserie onderdelen zijn heel mooi geworden. Zeker in het achterhoofd met alle eigen verf- inspanningen om het glad en stofvrij te krijgen. Ook de kleur en glans is helemaal zoals ik het wilde.
In de afgelopen weken heb ik spaarzaam wat aan de Castellette gedaan: het dashboard heb ik voorzien van de vogelogen-esdoorn 3M-folie en is ook mooi geworden. Verder heb ik alle stalen profielen groen geverfd. Een beetje overdone maar ik zat toch 'in de wacht'. Ook heb ik het zwarte carosserie-rubber mooi in de groene RAL 6005 gezet.

Een beetje 'pijnlijk' is dat ik nu eerst een weekje op ski-vakantie ga. De onderdelen kunnen dus nog even uitrusten op de logeerkamer thuis.



Tot in februari.  

  


zondag 27 november 2022

even wachten a.u.b.

Vorige week zondag niets geschreven en afgelopen week ook weinig nieuws van het Castellette-front. Ook de autoverfspuiterij moet nog met een planning komen. 

Met het fineren van het dashboard ben ik gestopt. Om de laatste laklaag goed te laten uitharden, had ik het dashboard in de woonkamer bij de kachel gezet. Maar na een paar dagen zag ik dat er 2 scheuren van circa 3 cm in het fineer zaten. Dit was geen fraai gezicht en met alle reparaties en verbeteringen eraan was het tijd om een punt achter het fineer-project te zetten. Ik heb met de vlakschuurmachine het dashboard weer 'kaal' gemaakt.


Ik ga nu een kunststof folie van 3M-Architectural Finishes Wood Grain toepassen. Dit heeft een afwerking van houtstructuur en -look en is voorzien van een handige lijmtechniek voor een snelle en eenvoudige installatie.
Uiteindelijk vond ik de eerst gekozen fineer van perenhout ook te 'zacht' van kleur en expressie. Daarom ben ik nu aan het zoeken naar een meer sprekende houtstructuur. Ik twijfelde nog uit vier opties. Vandaag waren onze kinderen (en kleinkinderen) op bezoek en ze hebben me gesteund in de uiteindelijke keuze: het wordt WG-763GN oftewel vogelogen-esdoorn. Helaas wel een levertijd van 2 weken.

Maar gelukkig liggen thuis ook nog wel wat andere klussen dus hoef ik me niet te vervelen.
Wat deze blog betreft wacht ik op dat ik de Castellette onderdelen weer thuis heb. Dan pak ik dit mooie klus verhaal weer op.

 

dinsdag 15 november 2022

Naar de spuiterij

 Ik ben wat verlaat met mijn blog. Ik heb gewacht op vandaag omdat ik de Castellette in onderdelen naar de spuiterij heb gebracht. De bus vol en de koets op de motor-aanhanger.


De trouwerij van mijn dochter is vrijdag, zonder Castellette als trouw-limousine, perfect verlopen. We hebben een geweldige dag gehad. Ook het weer werkte mee want het was warm voor november. Ideaal weer voor mooie foto's maar de Castellette had anders ook goed zonder kap kunnen rijden. Als de Castellette klaar is, heb ik het trouwpaar beloofd, dan houden ze deze rit te goed.

Van de week alles verder gedemonteerd en de onderdelen schoon gemaakt. Na 2 jaar in de tent was alles toch aardig vuil geworden.

Ik ben (nog) steeds bezig met het dashboard. Ik heb het nu 3x afgelakt met Epifanes en laat het nu even een paar weken goed drogen. Daarna ga ik aan de slag om de 'stofjes' eruit te polijsten. 

Verder ga ik komende week met de diverse stalen verstevigingsprofielen verven. Ik vind het mooier als deze profielen in de kleur van de auto zijn geverfd i.p.v. gegalvaniseerd. Ik heb nog voldoende primer, grondverf en DD-lak Een mooi klusje dus.

 

zondag 6 november 2022

De trouw-limousine in bakjes

Komende week zou een spannende week zijn voor mijn Castellette. Een jaar geleden schreef ik dat Lieke en Michael de Castellette graag als trouw-limousine wilden gebruiken. Dat moest toch lukken?
Maar de werkelijkheid is nu anders. Ik ben de Castellette helemaal aan het 'ontmantelen' omdat de carrosserie naar de spuiterij gaat. Bij het demonteren valt het me op hoeveel werk ik al heb gehad met alles monteren en aansluiten. Ik had hiervoor 100 extra plastic bakjes besteld en ik heb hiervan al weer de helft van gebruikt.

De bakjes met onderdelen

Afgelopen week heb ik de achterbank en een velg met de nieuwe groene kleur DD-lak (RAL6005-mosgroen) geverfd. Het is een donkerder kleur groen dan ik hiervoor heb gebruikt (RAL 6035 - parelmoer groen) en ook met een veel mooiere diepere gloed. Ik denk dat het deze gaat worden. De spuiterij zal hiervan zeker ook een proefstukje moeten maken.

Van de week kreeg ik een Email van een oplettende blog-lezer. Hij wees mij op de mogelijke instabiliteit van de zelf gemaakte houten steunbok. Ik waardeer het heel erg dat iemand 'waakt' over mijn veiligheid. Bedankt Joost.

Met de bruiloft voor de deur, zal ik komende week wel niet zo veel aan de Castellette kunnen werken. Maar we hebben wel een mooi feestje voor de boeg.

  

zondag 30 oktober 2022

YES!!

Ik heb een adres gevonden voor het spuiten van mijn Castellette!!!! :).
Via een tennismaat had ik een adres van een uitdeukerij/spuiterij in Veenendaal. Na bellen kon ik direct  langsgekomen met wat onderdelen. Daarna wilden ze toch alles zien en 3 dagen later was kwam de 'baas' in de tent om mijn Castellette te bewonderen. Hij maakte direct een prijs en ... bingo.
Het voelt goed dat hij al het polyesterwerk wilde zien zodat hij een goede inschatting van het werk kon maken. Want ook voor hen geldt: een geode voorbereiding is (meer dan) het halve werk. Zij hebben ervaring met polyester spuiten.
Ondertussen was ik samen met mijn garagehouder van de camper langs een spuiterij in Wageningen geweest. Zij hadden het erg druk en hadden komend half jaar geen tijd voor mijn project. Die valt dus af.
Ondertussen had de spuiterij uit Raalte gereageerd met een bod dat hoger lag dan Veenendaal. Ik vond het lastig om Raalte af te bellen. Maar ze hadden begrip voor dat een lagere prijs en een adres dichter bij mijn huis, zo zijn voordelen heeft. Raalte heeft het ook erg druk en zullen mijn opdracht ook niet echt missen. Ik kan de Castellette verder demonteren want 15 november breng ik alle onderdelen naar de spuiterij in Veenendaal.

Ik heb al eerder geschreven over dat de kleur British Racing Green geen vast RGB of RAL nummer heeft. Ik had gekozen voor RAL 6028:pijnboomgroen. Maar eigenlijk vind ik het groen van de grote vlakken zoals van de motorkap, iets te licht van kleur. Na een internet-zoekactie heb ik nog een tint donkerder groen gevonden: RAL 6005 oftewel mosgroen. Ik heb hier een bus DD-lak van besteld zodat ik hier nog mee kan experimenteren. De spuiterij maakt straks ook nog drie proefstukken met verschillende kleuren.

Ik heb nu drie velgen in pijnboomgroen en 2twee velgen in de HB-coating. Deze laatste twee ga ik komende week mosgroen verven.
Van de week heb ik op de krik een balkje bevestigd zodat in het chassis in 1-keer van voren of achteren kan opkrikken. Met de twee instelbare steunen heb ik het chassis van voren ondersteund. Voor achteren heb ik het chassis ondersteund met een zelf gemaakte houten bok. Ik kan nu veilig aan en onder de Castellette werken.

de aangepaste krik en de 2 steunen
houten bok onder het achter-chassis

Ik wil de uitlaat tot achter de Castellette laten lopen. Hiervoor moest de uitlaat na de laatste demper worden aangepast. Deze demper loopt nu parallel aan de body en iets schuin naar de zijkant. Ik had nog een uitlaat van de donor-eend en ik heb ook een nieuwe achterste uitlaatpijp gekocht. Van die twee uitlaatpijpen heb ik nu één passende gemaakt. Hiervoor heb ik de nieuwe pijp op twee plekken doorgeslepen en met de oude uitlaatpijp ertussen, weer op maat gemaakt. Door de uitlaatpijp roodgloeiend te verhitten, kan ik met stevige buis, het uitlaateinde optrompen zodat de andere pijp er in past.
Toen ik weer eens onder de Castellette lag om de uitlaatpijp te passen, schoot de uitlaat plotseling los en hield ik er een 'dikke lip' aan over.


Het fineren van het dashboard ging ook niet zonder slag of stoot. Omdat ik niet tevreden was met het resultaat, heb ik op de slechte helft van het dashboard opnieuw fineer aangebracht. Ondanks dat het zware persen, was het resultaat toch niet helemaal vlak. Maar voorzichtig met het strijkijzer en daarna weer klemmen, wordt het resultaat steeds beter. De andere helft heb ik geschuurd. Het viel me op dat je toch nog veel kunt vlak schuren zonder door het dunne fineer heen de schuren.
Morgen ga ik het nieuw aangebrachte en gedroogde fineer schuren. De lasnaad van het fineer zit aardig verborgen omdat die in het midden van het dashboard bij de grote km-teller zit. Daarna beitsen en lakken en ... klaar ermee.


zondag 16 oktober 2022

Fineren is ook een vak.

Ik was toch niet tevreden over de geverfde velgen. In het zonlucht zag je duidelijk de verfstreken waardoor het verfwerk niet mooi glad was. Tijdens het verven vloeit de verf mooi en ziet het verfwerk er strak uit. Maar na het opdrogen is het oppervlak dus niet meer mooi glad. Ik heb hiervoor diverse verfsites bezocht. Een mogelijke oorzaak is: te veel verfverdunner. Ik had de maximale hoeveelheid van 5% aangehouden. Nu heb ik vervolgens één velg weer vlak geschuurd en zonder verfverdunner de DD-lak aangemaakt en aangebracht. Na drogen is de velg nu goed. Het is natuurlijk ook geen spuitwerk. De andere velgen ga ik ook zonder verdunner doen.

Over spuitwerk gesproken:  ik heb nog geen aanbieding van de spuiterij uit Raalte. Ik heb contact met ze gehad, ze hebben het druk en het komt eraan..... Hoe moet het als ze straks het werk hebben?
Dit wordt een hoofdpijn-dossier maar we zoeken verder.

Van de week het fineer op het dashboard gelijmd. Ik had een hele constructie gebouwd om het fineer goed te kunnen persen. Ook had ik toestemming om het binnenshuis te doen zodat het geheel goed bij de kachel kon drogen. 


Na een dag de klemmen los gemaakt en.... toch is het fineer hier en daar wat gebobbeld. Op de site van fineerspecialist in Arnhem las ik dat je met een strijkijzer de lijm weer zacht maakt en dan de oneffenheden kunt wegpersen. Dit ging een paar keer goed maar toen kreeg ik scheurtjes in het fineer. Door het opwarmen, zet het polyester van het dashboard denk ik meer uit dan het houtfineer. Ik heb deze scheurtjes in het fineer nu netjes uitgesneden en een stukje fineer op maat erin gelijmd. Nu alles voorzichtig schuren en accepteren dat fineren ook een vak is. 

Ik had de achterkant van het dashboard al helemaal klaar in de DD-lak. Maar doordat de fineerlijm wat heeft gelekt door wat kieren, was de aandrukplank aan het dashboard vast geplakt. Bij het losmaken is veel verfwerk beschadigd. Dit had ik kunnen voorkomen door een krant tussen het dashboard en aandrukplan te leggen. Dat was een eenvoudige oplossing maar nu heb ik wel wat herstelwerk van plamuren, schuren en weer verven.

Komende week ga ik het fineer schuren, beitsen en met Epifanes bootlak afwerken.
Ook moet ik nog twee oude velgen schuren en de twee reeds geverfde weer glad maken. Daarna de vier met de DD-lak zonder verdunner verven.